Utbredda mjukglassbedrägerier i sommar

Under sommaren har kommunernas konsumentrådgivare överösts av anmälningar mot oseriösa mjukglassförsäljare. Och många är de barn som drabbats av detta hänsynslösa, känslokalla brott. Enligt ordningsmakten går det under brottsrubriceringen ”bedrägeri” eller möjligen ”bedrägligt beteende”, men hittills har ingen dömts. Däremot har många oseriösa försäljare drabbats av folkets vrede. I Simrishamn jagades en mjukglassföräljare bort från platsen av en uppretad folksamling, något som senare under sommaren gjorde att han permanent lämnade sin hemort, av rädsla för vidare vedergällningsattacker.

Själva brottet består i att dessa skickliga bedragare lärt sig att göra glassen ihålig. Den består alltså bara av ett tunt skal glass och vid en första anblick ser den precis ut som en riktig glass. Skenet bedrar dock, och så fort man nått igenom det yttersta skiktet inser man att en lurendrejare har varit i farten. Eftersom målgruppen för den här typen av försäljning ofta är barn, betraktas brottet som extra hänsynslöst.

-Vi har sällan stött på den här typen av konsumentstormar, berättar Hillevi Störman, konsumentrådigvare i fyra skånska kommuner. Under mina 40 år i branschen kan jag bara påminna mig om ett par liknande fall, fortsätter hon och beskriver 90-talets mögliga blandfärs och 80-talets spruckna plastcyklar som de enda jämförbara skandalerna.

Brottet är svårt att komma åt, då många väljer att inte anmäla. Dessutom smälter ofta bevismaterialet, eftersom polisens inställelsetid i den här typen av ärenden ofta är många timmar.
-Ett brott som inte ger några blåmärken är ofta svåra att bevisa. Men djupa sår i barnens själar är minst lika allvarligt, säger en anonym mjukglassköpare vi har talat med.

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML HTML:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>