Vart tredje e-brev kommer aldrig fram

Nya undersökningar visar att så många som vart tredje skickat e-brev aldrig når sin avsedda mottagare. För alla er som sett mail som en pålitlig kommunikationskanal kan det nu alltså vara läge att tänka om.

E-post har i många, många år varit en självklar kanal när det gäller att snabbt nå vänner och bekanta. Många företag förlitar sig helt på att kunna kommunicera via mail, men nu har det visat sig att andelen mail som kommer fram bara ligger runt 65 procent.

– Jag får väl börja skicka vykort för helvete, säger en upprörd medarbetare på e-postmarknadsföringsföretaget ConversionOpta och menar att branschen kommer att utkräva ansvar. Vi och många med oss är helt beroende av att nå kunder och potentiella kunder via e-post, fortsätter han.

Vilka som är att lasta för den låga träffprocenten är dock fortfarande lite oklart, men att nätoperatörerna har en del av ansvaret står helt klart. E-posten har de senaste åren flyttat in i mobilerna och många använder ingen annan e-postklient visar statistik från ConversionOpta.

Driftsäkerheten i mobilnäten går inte att jämföra med den du kan uppnå i ett ”fast” nätverk. Många skickar mail, men dålig täckning eller störningar kan göra att e-brevet i praktiken aldrig lämnar telefonen.

Ett mycket bra tips kan vara att ringa upp alla du mailar för att kolla att meddelande verkligen kom fram. Massutskick som synkront skickas ut till hundratals mottagare skulle då följas upp med korta samtal eller sms-notifieringar. Mottagare som inte nåddes av meddelandet kan då själva höra av sig och begära att e-brevet skickades ut igen. KÄLLA: E-brevsdelegationen.

Roar är skribent på nyhetskanaljen.se och har en bred erfarenhet av att leverera material till nyhetsmedier. Genom åren har han bevakat den svenska marknaden för otaliga uppdragsgivare.
Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *