Svensk startup lanserar adblocker för TV

Har du tröttnat på reklamen i TV? Ja, då finns det numera en lösning för dig. Den svenska startupen No:comm lanserar i dagarna sin Adblocker-box som gör att när det är dags för reklampaus så blir det svart i rutan. Du kan också välja att visa något annat istället. Akvarium och brasa finns som valbara alternativ, men du kan också välja att visa klipp från Youtube eller bilder från din kamerarulle på mobilen.

Den nya smarta blockeringsboxen kan även detektera produktplacering i program. Det hela bygger på en intelligent algoritm i kombination med användarrapportering.
– Det finns en knapp på fjärrkontrollen som du kan använda för att rapportera produktplacering. När lyxfällan-killarna lämnar över ett ”extremt förmånligt” mobilabonnemang och tydligt visar tittarna vilken operatör det kommer ifrån så klickar du till på knappen. På så sätt lär sig vår box efter hand att känna igen sponsrade händelser, förklarar Johan Andersson, produktansvarig hos No:comm.

I höst lanseras även bolagets annonsblockerare för radio.
– När det blir reklam så spelas istället en låt från din förvalda spellista. Vår radiobox fungerar ungefär som en FM-sändare, vilket ger oss möjlighet att filtrera innehåll som vi bedömer är reklam. Vi älskar musik och vår produkt ska hjälpa musikälskare runt om i världen att få lyssna på musik utan att bli störda av reklambudskap.

Annonsblockeringsboxen för TV kommer att kosta ca 1100 kr och kommer i inledningsfasen bara att finnas på den svenska marknaden.
– Det är lite av ett juridiskt råttbo vi ger oss in i, så därför väljer vi att starta upp på vår hemmamarknad. Vi räknar dock med att lansera både i övriga Europa och USA så snart det rättsliga läget har klarnat, förklarar Johan Andersson.

Fakta om No:comm
No:comm är en svensk startup som består av serie-entrepreneörerna och grundarna Emir Stojanovic och Johan Andersson. Båda är välkända profiler på den svenska startup-scenen och har digra meritlistor trots sin relativt unga ålder. Idén till annonsblockering för tv och radio föddes under grundarna gemensamma studietid i USA och nu ca 4 år senare är det alltså dags för lansering.

Niels Christiansson är journalistiskt fostrad i vårt södra grannland Danmark, men bor och verkar sedan mer än 20 år i Sverige. Niels är frilansskribent och bloggare med fokus på miljö, hållbar utveckling och politik.
Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *